Train the teachers

Ministrul Funeriu menționa la un moment dat necesitatea unui sistem de a avea “resursă umană bine pregătită, corect selectată, just răsplătită”. Dar nu pot să nu mă întreb ce înseamnă “bine pregătită, corect selectată, just răsplătită”? Conform căror criterii? Cele actuale? Nu cred că evoluția sistemului existent poate aduce schimbarea dorită, ci doar o re-voluție a acestui sistem, o trans-formare de paradigmă.

Raportul McKinsey pentru evaluarea calității în școlile bune care se mențin în top sublinia 3 valori importante:

  1. Calitatea unui sistem educațional nu poate depăși calitatea profesorilor săi;
  2. Singurul mod prin care putem să ne îmbunătaţim rezultatele este să îmbunătaţim instruirea;
  3. Performanța se traduce prin succesul fiecărui copil.

Cu alte cuvinte, e important să ne asigurăm că:

  1. Ajung profesori oamenii pregătiți și, mai ales, potriviți pentru această meserie;
  2. Acești oameni au obișnuița să învețe tot timpul la rândul lor;
  3. Sistemul asigură cea mai bună instruire pentru fiecare dintre copii.

Capacitatea unui sistem de a atrage oamenii potriviţi ca profesori constă în viziunea despre statutul acestei profesii a celor ce recrutează. Este un fapt dovedit că şcolile  bune au sisteme de recrutare şi motivare a profesorilor mai eficiente decât celelalte şcoli. Și aș mai adăuga că datoria unui sistem educațional constă în înțelegerea rolului său de a se asigura că, atunci când un profesor intră în sala de clasă, el are materialele necesare, împreună cu cunostinţele, capacitatea şi motivarea de a duce fiecare copil un pas mai înainte decât cel pe care l-a făcut ieri. Și, la fel, mâine.

Ce cred eu despre statutul acestei profesii? Că este una dintre cele mai creative profesii  și mai delicate profesii. De ce creativă? Pentru că în fiecare zi creează condițiile apariției unor idei cărora trebuie să le păstreze potențialul de a deveni geniale. De ce delicată? Pentru că este vorba despre visele și încăpățânările unor tineri de a vedea dincolo de limitele realului știut. Este foarte ușor să îi îndepărtezi de potențialul lor creativ gândind că noi știm mai bine, că noi știm drumul pe care ei trebuie să îl urmeze, că noi avem răspunsurile la întrebările lor.

Și, iarăși mă întorc rotund la început! Sistemul românesc de învățământ nu se poate transforma decât prin valoarea profesorilor care vor intra în acest sistem, prin calitatea instruirii lor, prin acel plus valoare adus practicii profesionale.

Cred că de aici am putea începe, de la cursurile pentru profesori.